Fouten, we maken ze allemaal. Ik, jij, iedereen.
En iedere fout heeft als grootste voordeel: je leert ervan.
Je moet je er natuurlijk wel eerst van bewust zijn dat je iets fout doet.
Onderstaand een lijstje met de grootste fouten bij het maken van een website.
En ja... ik heb al deze fouten persoonlijk gemaakt.
Geen zin om te lezen? Luisteren naar dit blog kan ook:
Waarom maak je de website?
Wat moet jouw website voor je doen?
Hou dat altijd scherp voor ogen.
Soms worden klanten en webdesigners te fanatiek met ontwerpen en designen.
Mooi, mooier mooist.
Daardoor verdwijnt het doel soms naar de achtergrond: fout!
Design staat altijd in dienst van het doel.
Het doel staat centraal. Een mooie website is fijn, een product of dienst verkopen is fijner.
Kijk eens naar een site als Marktplaats.nl, bol.com of Amazon.com
Alle drie zeer succesvolle websites dat valt niet te ontkennen.
Maar zijn de sites mooi... Maar reken maar dat ze doen wat ze moeten doen!
Tegenwoordig heeft iedereen een snelle internetverbinding.
Ja dat is waar. Thuis wel.
Onderweg, soms met goede 4g.
Dat zorgt ervoor dat sommige webdsigners zich laten verleiden sites "zwaarder" en dus langzamer te maken.
Bezoekers houden van snelle website.
Google houdt van tevreden bezoekers en dus ook van snelle sites.
Zorg ervoor dat jouw site zo snel is als Dafne Schippers.
Met eenvoudige ingrepen maak je jouw website sneller.
Maar alles start met goede webhosting.
Ik zou altijd kiezen voor een partij met de serverruimte in Nederland.
In Amerika kan je voor een prikkie serverruimte huren.
Hoewel jouw data keurig over glasvezel naar Nederland komt is het wel langzamer.
Wanneer jouw webhosting niet deugt dan kan je aanpassen wat je wil, maar dan is het effect klein.
Ter vergelijk, wanneer ik de sportschoenen van Dafne Schippers aantrek, loop ik wel iets harder...
Wanneer ik een weekje train met haar trainers, ga ik wel iets sneller
Maar Dafne haalt me op mijn nette schoenen na een weekje rust (kruipend) nog in.
Een CTA. "Een wat?" denk je misschien.
Call To Action.
Een call to action haal jouw bezoeker over iets te doen.
Vaak wordt de CtA vormgegeven met een opvallende knop.
Veel mensen op internet houden van snel.
Een goede CtA helpt mensen vaart te maken op de website.
Iedere pagina heeft als het goed is een doel (zie punt 1)
Wanneer een pagina geen doel heeft, kun je je afvragen of je hem mischien beter kan verwijderen.
Daarover meer bij het volgende punt.
Ik raad je aan om iedere pagina een CtA te geven.
Tip gebruik de gebiedende wijs. Dat helpt!
Ben je de weg wel eens kwijt geweest?
Ik wel.
Op vakantie (Tenerife) hadden we de (huur)auto geparkeerd in een ondergrondse parkeergarage.
Wij lekker naar het strand, rondlopen door de stad, hapje eten. Heerlijk genieten!
Het eten was op, de zon was weg, winkels gesloten... en de auto onvindbaar.
Of eigenlijk, de ondergrondse garage, niet meer te vinden...
In de betreffende plaats was geen bordje te vinden, geen plattegrond beschikbaar...
En we hadden geen broodkruimel gestrooid.
Na lang zoeken, zoeken en zoeken. Vonden we aan de hand van een pinbon, we hadden net na het parkeren van de auto contact geld opgenomen, de auto weer terug.
Ik zou het er weer benauwd van krijgen nu ik het er over heb.
Bezoekers van jouw website willen niet voor detective, of autozoekende vakantieganger spelen.
En zeker niet een pagina aan de hand van een spreekwoordelijke pinbon vinden...
Maak een duidelijk menu. Met liever minder dan meer items. Als het even kan geen submenu's.
Pagina's die geen duidelijk doel hebben. Schrappen.
Maar ik ben er zo druk mee geweest... Verwijderen
Maar... geen doel gewoon weghalen die rommel.
Zet veelgebruikte pagina's op een toegankelijke plaats.
Een handige zoekfunctie mag niet ontbreken natuurlijk.
Dit laatste geeft jouw trouwens waardevolle informatie.
Kort voorbeeld.
Op mijn site werd met enige regelmaat gezocht naar "inloggen CMS"
Mijn klanten krijgen natuurlijk bij oplevering de inlogcodes van het cms.
Maar ook mijn klanten raken wel eens iets kwijt. Al was het maar de link naar het cms.
Op mijn site had ik daar geen informatie over opgenomen.
Nu wel, dankzij de zoekopdrachten.
Maak ook gebruik van gewoontes en verwachtingen van mensen.
Veel mensen verwachten dat een klik op je logo hen terugbrengt naar de homepage. Maak die link.
"Contact" staat vaak rechtsboven, plaats hem daar.
Tot slot raad ik aan om net als Klein Duimpje te strooien met broodkruimels.
Zie je die grijze balk op mijn website daar staat nu:
home / blog / de 5 grootste fouten bij het maken van een website
Zo zien mensen waar ze zijn en kunnen makkelijk navigeren.
Dit wordt heel veel gebruikt door mensen op mijn website.
Dit noemen webdesigners: Breadcrumb-navigatie.
Ik heb me er jarenlang schuldig aan gemaakt. Ik schreef voor Google. Werkte prima, dacht ik...
Mooie plek in de top 3. Best veel bezoekers, maar weinig conversie.
Ik zorgde voor perfecte kopjes. Ik zorgde voor een goede zoekwoorddichtheid. Maakte mooie metatags en dat allemaal voor Google. En mijn stomme fout werd nog beloond ook.
Ik bleef keurig staan in de top 3 en stond zelfs af en toe op nummer 1.
Ik was alleen een heel klein beetje vergeten dat Google geen websites van mij koopt.
Mijn klanten zijn mensen. Vaak uit Zwolle.
En mensen (uit Zwolle) houden van gewone leesbare teksten.
Mooiste compliment dat ik laatst kreeg van een klant.
Ze zei: "Ik las de teksten op jouw site en ik snapte het, terwijl ik niks weet van websites maken"
Mijn advies schrijf voor mensen.
Natuurlijk hou je rekening met alle kennis die er is over "onpage seo" zoals dat het.
Maar jouw klanten zijn leidend.
Tot zover de fouten top 5. Welke fouten herken je en welke fouten maak jij?
Hartelijk dank voor het lezen.
Maak vrijblijvend een afspraak
Terugluisteren kan ook: