De homepage is het eerste dat bezoekers van uw site zien. Een eerste kennismaking.
Dat denken de meeste mensen.
Maar dat is niet zo.
Al voordat iemand uw site bezoek krijgt u namelijk de kans om een eerste indruk te maken.
Dit kan met wat ik noem de mini-homepage.
En die kans is meteen de enige mogelijkheid om mensen te verleiden jouw website te bezoeken.
Hiervoor maak je een kleine homepage niet veel groter dan een twitterbericht.
In 156 tekens nodig jij de bezoeker uit om jouw pagina te bezoeken.
Mijn mini-homepage ziet er zo uit:
Google geeft iedereen gratis 156 tekens ruimte om jezelf te presenteren.
Daarnaast heb je nog eens 70 tekens om er een uitnodigende titel boven te zetten.
Op internet vallen de SEO-experts over elkaar heen om te vertellen hoe vaak je jouw zoekwoorden in de titel moet proppen en de snippet (het korte stukje tekst) moet vullen met zoektermen.
En ja dat deed ik ook altijd en nee dat resulteerde niet een extreem veel bezoekers en zeker niet in meer klanten.
Het resulteert in een mooie plek in Google.
Er is een klein probleem.
Geen mens klikt door naar jouw website.
Sinds kort benader ik het anders.
Ik zie de snippet als mijn mini-homepage.
Mijn eerste kans bezoekers te overtuigen om mijn site te bezoeken.
Maar hoe doe je dat?
Om te beginnen schrijf je voor mensen, jouw klanten en niet voor Google.
Verplaats je in iemand die zoekt. Zou jij jouw eigen website aanklikken?
Het start in mijn ogen met het helder krijgen van het unieke van jouw bedrijf.
Daarover schreef ik eerder een stuk: Het geheim van marketing: Waarom
En ik durf wel te zeggen iemand die een website kan maken is geen unicum...
Natuurlijk neem ik mijn zoektermen op in mijn mini-homepage. Anderen noemen deze mini-homepage trouwens een snippet.
Wanneer ik kijk naar de Snippets van mijn collega's, dan zie je grote verschillen.
De meeste bedrijven vertellen vooral wat ze doen of maken.
Eén collega richt zich op wat Aartjan van Erkel noemt het reptielenbrein: "Geen zin in hoge kosten is er zo één."
Het enige bedrijf dat ook spreekt over het waarom is Boerdam.
Het waarom van dit bedrijf is: Digital Happiness. Mooi!
Aan dit digitale geluk hangt trouwens wel een ander prijskaartje dan mijn.
Plezier en bereidheid om te helpen ;)
Ik moet zeggen, sinds ik mijn mini-homepage en ook mijn website heb aangepast heb ik merkbaar meer contact-aanvragen dan voor die tijd.
Wilt u ook zo'n gratis mini-homepage? Je krijgt hem gratis bij een website :)